28 października 2013

Lockheed SR-71A Blackbird - najszybszy i osiągający najwyższy pułap bojowy samolot załogowy

Lockheed SR-71A Blackbird jest od 1976 roku najszybszym, i osiągającym najwyższy pułap w locie poziomym, bojowym samolotem załogowym na świecie. Jego maksymalna prędkość, ustanowiona 28 lipca 1976 roku w bazie sił powietrznych Beale (Beale Air Force Base) w stanie Kalifornia w USA, wynosi 3529,56015 km/h, co daje oszałamiające 58,826 km na minutę. Maksymalny pułap w locie poziomym, osiągnięty tego samego dnia, wynosi 25929,03 m. Niektóre samoloty mogą osiągnąć taki pułap, ale w locie wznoszącym i nie mogą lecieć na takiej wysokości poziomo.


Rekord prędkości pobił pilot Eldon W. Joersz, któremu towarzyszył George Morgan, a maksymalny pułap uzyskał pilot Robert C. Helt z towarzystwem Larry'ego Elliotta.

Samolot ten jest cholernie szybki i w przypadku wykrycia pocisków ziemia-powietrze najlepszą taktyką było przyspieszyć i je zgubić. Samolot ten służył w amerykańskich siłach powietrznych od 1964 do 1998 roku. Spośród 32 wybudowanych egzemplarzy 12 zostało zniszczonych w wypadkach. Samolot posiada dwuosobową załogę z pilotem znajdującym się w przednim kokpicie i drugim oficerem Reconnaissance Systems Officer (RSO - oficer od systemów zwiadowczych) w drugim kokpicie, który monitorował systemy inwigilacji i wyposażenia.

Malowany był na ciemnoniebieski kolor w celu zwiększenia temperatury i jako kamuflaż na tle nocnego nieba. Stąd też wzięła się nazwa Blackbird (czarny ptak). Konstrukcja samolotu wykonana jest w 85 % z tytanu a pozostała część to materiały kompozytowe.


Możliwość latania na dużych wysokościach wymusiła stosowanie przez załogę specjalnych hermetycznych kombinezonów podobnych do tych stosowanych w statkach kosmicznych. Zwykłe maski nie byłyby w stanie dostarczyć wystarczającej ilości tlenu na wysokościach powyżej 13000 m.

Zastosowane silniki The Pratt & Whitney J58-P4 były jak na tamte czasy bardzo innowacyjne. Pierwszy lot samolotu odbył się 22 grudnia 1964 roku w Palmdale w Kalifornii w USA, a zaczął być wykorzystywany w służbie w styczniu 1966 roku. Tylko 93 pilotów pilotowało ten samolot, który nazywany był przez nich "sanki".

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Proszę nie reklamować stron internetowych.