© mejjad / Krupp Bagger 288 w kopalni węgla brunatnego. Jest niemal identyczna jak koparka Bagger 293. |
Została zbudowana przez niemiecką firmę TAKRAF, a jej budowa zakończyła się w 1995 roku. Obecnym właścicielem koparki jest firma RWE Power AG, drugi pod względem wielkości producent energii elektrycznej w Niemczech, która nadała jej nazwę Bagger 293. Koparka pracuje w kopalni węgla brunatnego niedaleko Hambach w Niemczech.
Dziennie może wydobyć 240000 ton węgla lub 240000 m3 nadkładu, co mieści się w 2400 wagonach, to w przybliżeniu dół wielkości boiska piłkarskiego o głębokości 30 m.
Koparka zasilana jest ze źródła zewnętrznego i jej zapotrzebowanie na energię wynosi 16,56 MW, koło czerpakowe napędzane jest przez 3 silniki elektryczne o mocy od 1120 kW do 1,680 kW, do jej obsługi potrzebnych jest 5 ludzi, prędkość maksymalna to 10 m na minutę (około 0,6 km/h), podwozie głównej części koparki ma 46 m szerokości, a do poruszania się wykorzystuje 12 gąsienic o szerokości 3,8 m każda po 4 w 3 grupach. Duża powierzchnia gąsienic sprawia, że nacisk wywierany na podłoże nie jest bardzo duży i wynosi 17,5 N/cm2 (1,77 kg/cm2), co umożliwia jazdę po niezbyt twardej nawierzchni. Promień skrętu koparki wynosi 100 m i jest ona w stanie pokonać podjazd o maksymalnym nachyleniu 5,55 % (1:18). Głowica posiada średnicę 21,6 m i wyposażona jest w 18 czerpaków - każdy o pojemności 6,6 m3.
Bliźniaczo podobna koparka Bagger 288, nieznacznie tylko mniejsza, została zbudowana przez niemiecką firmę Friedrich Krupp AG Hoesch-Krupp dla firmy Rheinbrau, działającej w przemyśle energetycznym i kopalnianym, a jej budowa zakończyła się w 1978 roku. Jej zadaniem było usunięcie nadkładu przed rozpoczęciem wydobywania węgla w kopalni Hambach zlokalizowanej w Nederzier i Elsdorf w Nadrenii Północnej-Westfalii w Niemczech.
Do lutego 2001 roku koparka odkryła całkowicie złoża węgla w kopalni Hambach i nie była już tam dłużej potrzebna. 3 lutego 2001 roku rozpoczął się przejazd koparki do innej kopalni Garzweiler na miejscu dawnej wioski o takiej samej nazwie, oddalonej o 22 km. W tym samym czasie z kopalni Bergheim oddalonej o 19 km od kopalni Hambach wyjechała inna koparka Bagger 259, która miała zastąpić koparkę Bagger 288. Spotkanie nastąpiło 10 lutego 2001 roku przy autostradzie 61, która była największą przeszkodą do pokonania na trasie przejazdu obydwóch koparek. Przejazd trwał prawie 3 tygodnie i był przygotowywany wiele miesięcy przez 70 osobowy zespół, a w samym transporcie brał udział sztab 40 ludzi. Przejazd najkrótszą drogą nie wchodził w grę ze względu na ukształtowanie terenu i ograniczenie w pokonywaniu wzniesień przez koparki i duży promień skrętu. Również droga przejazdu musiała zostać dobrze przygotowana, co wiązało się z przeprowadzeniem wielu testów w tym posianie trawy, która miała zmniejszyć zawartość wody w gruncie. Szerokość trasy wynosiła 60 m do 80 m na zakrętach. Na trasie przejazdu była do pokonania autostrada 61, rzeka Erft, która musiała zostać pokonana w dwóch miejscach, linie kolejowe i kilka dróg. Odpowiedni moment do pokonania tych przeszkód musiał zostać ustalony po konsultacji z kompetentnymi władzami tak aby zakłócenia w ruchu były jak najmniejsze. Firma RWE Rheinbrau informowała w prasie o tych niedogodnościach w ruchu i o objazdach.
© swapmeetdave.com / Przejazd przez autostradę 61 |
Przejazd koparek był tańszym i mniej czasochłonnym przedsięwzięciem niż rozmontowanie, transport części i ponowne zmontowanie. Koszt całej operacji wyniósł 15 milionów marek niemieckich i był on dodatkowo mniejszy dzięki przejazdowi w tym samym czasie dwóch koparek, co zredukowało opłaty dla właścicieli terenów, którymi byli głównie rolnicy.
Źródła: wikipedia.org | takraf.com
Brak komentarzy
Prześlij komentarz
Proszę nie reklamować stron internetowych.