© Jørn Eriksson / kolorowe niebiesko-żółte oświetlenie w jaskiniach |
Tunel łączy miasta Lærdal oraz Aurland i znajduje się w okręgu Sogn og Fjordane w Norwegii na europejskiej trasie E16 o długości 710 km. Jego budowa rozpoczęła się 15 marca 1995 roku, a zakończyła ceremonią otwarcia 27 listopada 2000 roku. Podczas budowy usunięto 2,5 miliona m3 skał, a koszt wyniósł 113,1 miliona $ (1,082 miliarda koron norweskich). Drążenie tunelu wykonywano wykorzystując materiał wybuchowy ANFO (Ammonium Nitrate Fuel Oil | saletrol). Do każdej eksplozji wykonywano około 100 otworów o średnicy 4,5 - 5,1 cm i długości 5,2 m. W sumie wykonano około 5000 eksplozji i do każdej wykorzystano około 500 kg materiału wybuchowego.
© Lars Scheve / wjazd do tunelu |
Wysoka jakość powietrza w tunelu uzyskana jest za pomocą wentylacji i oczyszczania. Dwa olbrzymie wentylatory marki Howden o średnicy wirników 298,5 cm i mocy 540 kW każdy posiadają maksymalną wydajność 480 m3 powietrza na sekundę. Mają regulowaną prędkość od 0 do 990 obrotów na minutę. Zasysają one powietrze z obydwu końców tunelu, a zanieczyszczone jest usuwane przez szyb wentylacyjny do Tynjadalen. Dodatkowo w tunelu między Aurland a szybem wentylacyjnym znajdują się 32 wentylatory typu Jet-Fan marki ABB Miljø AS o mocy 35 kW każdy.
Jest to pierwszy tunel na świecie wyposażony w instalację służącą do oczyszczania powietrza, zlokalizowaną w jaskini o szerokości 100 m. Usuwa ona z powietrza pył, tlenek azotu oraz inne szkodliwe substancje. Dwa duże wentylatory nawiewają powietrze na instalację, gdzie pył i sadza zostają usunięte przez filtr elektrostatyczny wyprodukowany przez norweską firmę CTA a następnie powietrze jest przedmuchiwane przez duży filtr węglowy firmy ABB Miljø AS w celu usunięcia tlenku azotu, benzenu i innych podobnych związków należących do węglowodorów aromatycznych i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, a także ozonu.
Średnia dzienna ilość samochodów przejeżdżająca przez tunel wynosi około 1000.
Drugim tunelem drogowym pod względem długości jest tunel Zhongnanshan (Qinling Zhongnanshan) znajdujący się w prowincji Shaanxi w Chinach i posiadający długość 18,04 km. Został otwarty 20 stycznia 2007 roku, a jego wybudowanie kosztowało 410 milionów $.
Na trzecim miejscu znajduje się tunel St. Gotthard w Szwajcarii, łączący miejscowości Göschenen i Airolo. Jego długość wynosi 16,918 km.
Na czwartym miejscu znajduje się tunel Arlberg w Austrii, łączący dwa kraje związkowe - Tyrol i Vorarlberg. Jego długość wynosi 13,976 km.
Na piątym miejscu znajduje się tunel Hsuehshan w Tajwanie o długości 12,942 km.
Źródło: wikipedia.org
Brak komentarzy
Prześlij komentarz
Proszę nie reklamować stron internetowych.