4 grudnia 2013

Lærdal - najdłuższy tunel drogowy

Tunel Lærdal w Norwegii jest najdłuższym drogowym tunelem na świecie. Jego długość wynosi 24,51 km, a szerokość 9 m.

Lærdal - najdłuższy tunel drogowy
© Jørn Eriksson / kolorowe niebiesko-żółte oświetlenie w jaskiniach


Tunel łączy miasta Lærdal oraz Aurland i znajduje się w okręgu Sogn og Fjordane w Norwegii na europejskiej trasie E16 o długości 710 km. Jego budowa rozpoczęła się 15 marca 1995 roku, a zakończyła ceremonią otwarcia 27 listopada 2000 roku. Podczas budowy usunięto 2,5 miliona m3 skał, a koszt wyniósł 113,1 miliona $ (1,082 miliarda koron norweskich). Drążenie tunelu wykonywano wykorzystując materiał wybuchowy ANFO (Ammonium Nitrate Fuel Oil | saletrol). Do każdej eksplozji wykonywano około 100 otworów o średnicy 4,5 - 5,1 cm i długości 5,2 m. W sumie wykonano około 5000 eksplozji i do każdej wykorzystano około 500 kg materiału wybuchowego.

Lærdal - najdłuższy tunel drogowy
© Lars Scheve / wjazd do tunelu
Przejazd tunelem jest bezpłatny. W celu uniknięcia utraty uwagi oraz uniknięcia zaśnięcia kierowców, każdy pas ruchu wyposażony jest w specjalne paski na drodze w pobliżu środka, powodujące hałas podczas jazdy po nich. W celu bezpieczeństwa w tunelu rozmieszczono co 250 m telefony alarmowe oznaczone SOS, z których można się połączyć z policją, strażą pożarną i szpitalem, a gaśnice zostały umieszczone co 125 m. Gdy tylko telefon alarmowy zostanie użyty włączają się specjalne światła nakazujące do zatrzymania się oraz na specjalnych znakach wyświetla się napis "snu og køyr ut" (Zawróć i jedź do wyjścia). W całym tunelu znajduje się 15 obszarów do zawracania dla długich samochodów. Uzupełnieniem dla 3 dużych jaskiń rozmieszczonych co 6 km, są wnęki bezpieczeństwa umieszczone co 500 m. Wjazdy do tunelu są monitorowane, a samochody są liczone. Jest też specjalne okablowanie umożliwiające korzystanie z radia i telefonów komórkowych. Światło w tunelu ma kolor biały, a w pobliżu jaskiń jest koloru niebieskiego u góry i żółtego u dołu, co ma sprawiać wrażenie wschodu słońca.

Wysoka jakość powietrza w tunelu uzyskana jest za pomocą wentylacji i oczyszczania. Dwa olbrzymie wentylatory marki Howden o średnicy wirników 298,5 cm i mocy 540 kW każdy posiadają maksymalną wydajność 480 m3 powietrza na sekundę. Mają regulowaną prędkość od 0 do 990 obrotów na minutę. Zasysają one powietrze z obydwu końców tunelu, a zanieczyszczone jest usuwane przez szyb wentylacyjny do Tynjadalen. Dodatkowo w tunelu między Aurland a szybem wentylacyjnym znajdują się 32 wentylatory typu Jet-Fan marki ABB Miljø AS o mocy 35 kW każdy.

Jest to pierwszy tunel na świecie wyposażony w instalację służącą do oczyszczania powietrza, zlokalizowaną w jaskini o szerokości 100 m. Usuwa ona z powietrza pył, tlenek azotu oraz inne szkodliwe substancje. Dwa duże wentylatory nawiewają powietrze na instalację, gdzie pył i sadza zostają usunięte przez filtr elektrostatyczny wyprodukowany przez norweską firmę CTA a następnie powietrze jest przedmuchiwane przez duży filtr węglowy firmy ABB Miljø AS w celu usunięcia tlenku azotu, benzenu i innych podobnych związków należących do węglowodorów aromatycznych i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, a także ozonu.

Średnia dzienna ilość samochodów przejeżdżająca przez tunel wynosi około 1000.

Drugim tunelem drogowym pod względem długości jest tunel Zhongnanshan (Qinling Zhongnanshan) znajdujący się w prowincji Shaanxi w Chinach i posiadający długość 18,04 km. Został otwarty 20 stycznia 2007 roku, a jego wybudowanie kosztowało 410 milionów $.

Na trzecim miejscu znajduje się tunel St. Gotthard w Szwajcarii, łączący miejscowości Göschenen i Airolo. Jego długość wynosi 16,918 km.

Na czwartym miejscu znajduje się tunel Arlberg w Austrii, łączący dwa kraje związkowe - Tyrol i Vorarlberg. Jego długość wynosi 13,976 km.

Na piątym miejscu znajduje się tunel Hsuehshan w Tajwanie o długości 12,942 km.

Źródło: wikipedia.org

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Proszę nie reklamować stron internetowych.