© motorstown.com |
Udział w projektowaniu motocykla miał Andy le Fleming, który wcześniej projektował bolidy Formuły 1 dla stajni Ferrari i między innymi pierwszą skrzynię biegów wykonaną z włókien węglowych oraz Dick Glover, były członek zespołu Formuły 1 stajni McLaren. Projekt był sponsorowany przez norweskiego projektanta i miliardera Bårda Ekera, współwłaściciela między innymi firmy produkującej super sportowe samochody Koenigsegg.
6 tygodni zajęło przygotowanie modelu do testów w tunelu aerodynamicznym, który został po raz pierwszy pokazany publicznie w Londynie na pokazie MCN London Motorcycle Show w styczniu 2008 roku.
Dick Glover powiedział:
"Jeśli popatrzycie na bolid Formuły 1, zobaczycie że każda możliwa przestrzeń jest wykorzystana. Gdybym chciał dodać element wielkości filiżanki do tego bolidu, to by oznaczało konieczność przeprojektowania sporej części samochodu. Ale w moim motocyklu Ducati 996, mógłbym prawdopodobnie przykleić 10 takich filiżanek pod owiewką, bez wymiany nawet jednej części. To jest bardzo dużo zmarnowanej przestrzeni, którą można usunąć i tym samym sprawić, że motocykl będzie bardziej efektywny."
Motocykl miał mieć następujące dane techniczne:
- Waga: 120 kg
- Rozstaw osi: 1,42 m
- Moc silnika: 200 KM
- Typ silnika: V4, 4-suwowy
- Moment obrotowy: 189,84 Nm
- Pojemność silnika: 1000 cm3
- Skrzynia biegów: 6-biegowa
- Prędkość maksymalna: 370 km/h
Na drugim miejscu znajdują się dwa motocykle kosztujące 1 milion $:
- Vincent Black Lightning Prototype 1948 to motocykl zaprojektowany i zbudowany we wrześniu 1948 roku w Stevenage w hrabstwie Hertfordshire w Wielkiej Brytanii. W 2011 roku został sprzedany za 1 milion $ i stał się tym samym pierwszym motocyklem, który osiągnął taką cenę sprzedaży.
- Harley-Davidson Cosmic Starship to specjalna wersja motocykla, przygotowana przez artystę Jacka Armstronga, który nazywa swój styl malarski "Cosmic Extensionalism". Motocykl został zaprezentowany 21 października 2010 roku w Marina del Rey w stanie Kalifornia w USA. Posiada silnik o pojemności 1250 cm3. Jack Armstrong powiedział:
"Jeśli nie jesteś Lady Gaga, Scarlett Johansson lub Sylvester Stallone, nie dotykaj tego Harleya."
Na czwartym miejscu znajduje się motocykl AJS E95 "Porcupine' 1954, znajdujący się na licytacji w domu aukcyjnym Bonhams z ceną 750000 $ - 950000 $. Zostały wyprodukowane tylko 4 egzemplarze.
Na piątym miejscu znajduje się motocykl Dodge Tomahawk, którego cena w katalogu Neimana Marcusa wynosi 550000 $, a rzecznik prasowy firmy Dodge w wywiadzie dla Bloomberg Businessweek potwierdził, że 2 egzemplarze zostały sprzedane za 700000 $.
Pojazd ten został nazwany przez firmę Dodge motocyklem, mimo że posiada 4 koła. Po raz pierwszy został pokazany w Detroit w USA na North American International Auto Show w 2003 roku.
Motocykl ten to prawdziwe monstrum z silnikiem takim samym jak w samochodzie Dodge Viper SRT-10, 10 cylindrowym o pojemności 8277 cm3 i mocy 500 HP. Wyposażony jest w 2 biegową manualną skrzynię biegów i waży 680 kg. Nazwa pochodzi od pocisku manewrującego BGM-109 Tomahawk zapewne dlatego, że szacunkowo prędkość jaką jest w stanie osiągnąć ten pojazd, firma Dodge podała początkowo 420 mph (około 675,9 km/h), jednak później zmniejszyła ją do ponad 300 mph (482,8 km/h). Wyliczenia te są teoretyczne i nie uwzględniają oporu powietrza i współczynnika tarcia opon o podłoże, a jedynie opierają się na mocy silnika i przełożeniach skrzyni biegów. Jedyny mankament to taki, że motocykl nie został legalnie dopuszczony do ruchu drogowego w USA.
Rzecznik prasowy firmy Dodge - David Elshoff w rozmowie z Davem Camposem powiedział, że może kiedyś zostanie przeprowadzony praktyczny test prędkości na wyschniętym dnie jeziora Bonneville w stanie Utah w USA, gdzie znajduje się tor do bicia prędkości pojazdami lądowymi. Dave Campos między innymi 14 lipca 1990 roku pobił rekord prędkości dla motocykli, jadąc motocyklem kabinowym Easyriders Ruxton Harley-Davidson, osiągając prędkość 518,450 km/h (322,150 mph). Rekord ten był najdłużej utrzymującym się oficjalnym rekordem w tej kategorii, który został pobity dopiero po 16 latach w 2006 roku.
Dave Campos sceptycznie pochodzi do możliwości osiągnięcia przez Tomahawka prędkości większych niż 200 mph (321 km/h), ale życzy zespołowi dużo szczęścia na torze Bonneville dodając:
"Niech oprócz strachu nic nie stanie wam na drodze" :)
Źródła: motorcyclenews.com | bikez.com | autoevolution.com | cnbc.com | cnbc.com | bonhams.com
Brak komentarzy
Prześlij komentarz
Proszę nie reklamować stron internetowych.